banner1.png

Oceny - lekarstwo na uznaniowo??. Cz??? I - Diagnoza

PDF

2008-10-06

Podobno nikt z nas nie lubi by? oceniany? Podobno te? wielu nie lubi ocenia?? Czy to prawda? Czy tylko tak przywykli?my mówi?? Bo jednak oceniamy!

Warto zauwa?y?, ?e ka?d? decyzj? w mniejszym lub wi?kszym stopniu opieramy na ocenie. Nawet prozaiczne czynno?ci zwi?zane s? z ocen? i ró?nymi kryteriami, jakie bierzemy pod uwag?.

Przechodz?c przez jezdni? oceniamy odleg?o??, jaka nas dzieli od jad?cego samochodu i pr?dko?? z jak? si? porusza. Wybieraj?c produkt w sklepie bierzemy pod uwag? jego walory smakowe, innym razem mark?, któr? cenimy, a czasem estetyk? opakowania. Gdy koszyk jest ju? pe?en kierujemy si? do kas i konsekwentnie dalej oceniamy: szybko?? obs?ugi przez kasjerów, ich zaanga?owanie i uprzejmo??, wszystko po to, aby wybra? t? z kas, przy której mi?o sp?dzimy jak najmniej czasu.

Dlaczego, wi?c jeste?my pe?ni obaw w stosunku do ocen w miejscu pracy? Nie ulega w?tpliwo?ci, ?e podlegamy takowej ocenie. W firmach, które nie wdro?y?y systemu ocen równie?. Ró?nica polega jedynie na tym, ?e wówczas nie znamy kryteriów oceny i zasad jej przeprowadzania. Pozostaje wi?c widzimisi? kierownika i jego sympatia, czy antypatia do naszej osoby.

Lekarstwem na uznaniowo??, niedookre?lenie co do oczekiwa? i kryteriów wyboru ?dobrego zachowania? w pracy jest system ocen okresowych pracowników, cz?sto skrótem zwany SOOP. Nadaje on pewne ramy czynno?ciom, które i tak podejmujemy, a s? nimi weryfikacja i ocena zachowania pracowników i efektów ich pracy. I jak ka?de lekarstwo mo?e mie? skutki ubocze, szczególnie gdy nie przestrzegamy zalece? i wskazówek zamieszczonych w instrukcji.

Konsekwentnie porównuj?c do lekarstwa przed zastosowaniem potrzebna jest diagnoza. Wiemy te?, aby cokolwiek zdiagnozowa? konieczne jest poznanie objawów. W przypadku organizacji mamy do czynienia z kilkoma kluczowymi elementami: poziomem rozwoju firmy, kultur? organizacyjn? oraz kluczowymi problemami, z którymi boryka si? firma.

Poziom rozwoju organizacji, czyli w jakim wieku jest pacjent?

Dawka w?a?ciwa dla doros?ej osoby niekoniecznie jest zdrowa dla dziecka. Pytamy wi?c o poziom rozwoju organizacji. Bynajmniej w tym przypadku nie chodzi o sta? obecno?ci na rynku, lecz w?a?nie o etap rozwoju, w którym obecnie znajduje si? firma. Rozwi?zania w?a?ciwe dla dojrza?ej organizacji mog? zaszkodzi? innej m?odej rozwijaj?cej si?.

Kultura organizacyjna, czyli jaka jest temperatura?

Atmosfera w firmie, klimat jaki panuje jest istotnym elementem, który wyznacza sposób dalszego post?powania. Od tego czynnika zale?y dobór lekarstw. Przecie? nie obni?amy temperatury, gdy jest ju? niska. Natomiast w sytuacji wyst?powania negatywnych zjawisk najpierw nale?y je zneutralizowa? ? przys?owiowo ?zbi? temperatur??, aby mo?na przej?? do w?a?ciwej terapii.

Kluczowe problemy, czyli co boli?

Identyfikacja obszarów istotnych z perspektywy klienta, pracownika, firmy. Niezwykle wa?na jest tutaj precyzja. Nie wystarczy wskaza? na brzuch. Konkretnie w?troba, czy ?o??dek? Brak zaanga?owania pracowników, czy kiepska jako?? obs?ugi klienta, a mo?e d?ugi czas oczekiwania na odpowied? wspó?pracowników. Czasem boli wszystko, zgoda! Jednak?e jest przyczyna - ?ród?o ogólnej bole?ci. W?a?ciwa analiza pozwoli na zidentyfikowanie kluczowych problemów ? przyczyn, na które warto skoncentrowa? swój wysi?ek przy wprowadzaniu systemu ocen okresowych pracowników.

Co, jak i z jaki skutkiem by?o wcze?niej stosowane?

Poznanie wcze?niejszych rozwi?za? zwi?ksza prawdopodobie?stwo trafnej diagnozy. Wiedza na temat przesz?o?ci dostarcza informacji, które warto wzi?? pod uwag?. Na pewno nie mo?na ich bagatelizowa?.

Primum non nocere, czyli przede wszystkim nie szkodzi?!

Podstawowa zasada medycyny, jak najbardziej w?a?ciwa tak?e w tym przypadku.

W?a?ciwa diagnoza umo?liwia nam odpowiedni dobór lekarstw ? metod i narz?dzi, które wykorzystamy we wdro?eniu systemu ocen okresowych pracowników.

 

 

05_03_2007

Autor: Anna Jaworek 

 

 
Wstecz