banner1.png

Oceny - lekarstwo na uznaniowo??. Cz??? II - Kryteria oceny

PDF

2008-10-07

Zarz?d firmy produkcyjnej zatrudniaj?cej 140 osób postanowi? wdro?y? system ocen okresowych pracowników. D?ugo zastanawiano si?, na jakich kryteriach oprze? ocen?. Trwa?y burzliwe dyskusje. Ostatecznie?

 

Wariant A ? kryteria wynikowe

 

Podj?to decyzj?, ?e b?d? to twarde, wymierne kryteria wyra?one w wielko?ciach produkcyjnych, wska?nikach ekonomicznych itp.. Takie kryteria jednog?o?nie uznano za bardziej sprawiedliwe i obiektywne. W przeciwie?stwie do tych zwi?zanych z zachowaniem pracowników, które s? niezwykle subiektywne i krzywdz?ce ? jak twierdzono. Pomimo, ?e ka?dy z pracowników zna? kryteria oceny, poziom produkcji, jak równie? wska?niki ekonomiczne nie uleg?y poprawie.

Wdro?ony system ocen pracowniczych w ?aden sposób nie przyczyni? si? do zmian w funkcjonowaniu firmy.

 

Wariant B ? kryteria behawioralne

 

Podj?to decyzj?, ?e b?d? to mi?kkie, jasno okre?lone kryteria, wyra?one za pomoc? konkretnych oczekiwa? co do postawy i zachowania pracowników. Twierdzono bowiem, ?e wyniki finansowe s? ko?cowym rezultatem pracy ogó?u pracowników, a na globalny sukces sk?adaj? si? konkretne jednostkowe zachowania i postawy. Co wi?cej ka?dy z pracowników ma najwi?kszy wp?yw w?a?nie na swoje zachowanie, pozosta?e elementy takie jak: wielko?? produkcji, wska?niki ekonomiczne, w mniejszym stopniu bezpo?rednio zale?? od niego. Postanowiono system ocen okresowych pracowników oprze? na kryteriach behawioralnych, czyli tych zwi?zanych z zachowaniem.

Po wdro?eniu systemu ocen okresowych pracowników zaobserwowano zmiany w podej?ciu do pracy, przede wszystkim nast?pi? wzrost zaanga?owania i lepiej organizowano prac?. Po pewnym czasie poprawie uleg?y równie? ekonomiczne wyniki firmy.

Ma?o realny obraz, a jednak? Czy mamy prawo uzale?nia? ocen? od wielko?ci, które nie zale?? od konkretnej osoby, a od ca?ego splotu zdarze? i decyzji klienta, kontrahenta, konkurenta? Czy wielko?? produkcji, czy te? konkretny wska?nik ekonomiczny motywuje do lepszej pracy, wi?kszego zaanga?owania? I odwrotnie, czy mo?na ocenia? zachowanie pracownika, jego postaw?? Czy mamy do tego prawo?

 

Wariant C - w poszukiwaniu z?otego ?rodka

 

Praktyka wdro?e? systemów ocen okresowych pracowników wskazuje na poszukiwanie z?otego ?rodka pomi?dzy kryteriami wynikowymi a behawioralnymi. Na ostateczn? decyzj? niejednokrotnie wp?ywaj? osobiste preferencje decydenta. Warto jednak przy podejmowaniu decyzji nie tylko uwzgl?dnia? preferencje, lecz równie? wzi?? pod uwag? poziom rozwoju firmy, jej kultur? organizacyjn? i stosowane ju? wcze?niej rozwi?zania w obszarze ocen pracowniczych.

 

Autor: Anna Jaworek

 

 
Wstecz