|
2006-03-08
Zlecenia serwisowe
Zlecenia serwisowe s? wa?nym elementem modu?u Microsoft Dynamics AX-Transport, który jest kompleksowym systemem informatycznym wspieraj?cym zarz?dzanie przedsi?biorstwem transportowym. Mo?liwo?? obs?ugi zlece? serwisowych pozwala firmom ?ledzi? i nadzorowa? aktualny stan techniczny taboru oraz planowa? kolejne zlecenia serwisowe.
Zlecenia serwisowe zwi?zane s? z ci?gnikiem, naczep? lub innym pojazdem. W trakcie realizacji zlecenia rejestruje si? wykonane czynno?ci serwisowe oraz zu?yte materia?y i robocizn? (faktycznie zu?yty czas mechanika).
Modu? serwisu umo?liwia rejestrowanie zlece? wykonywanych w obcych (typ zlecenie: ?Serwis obcy?) stacjach serwisowych. Pozwala to osobom odpowiedzialnym za stan taboru ?ledzenie, jakie koszty zosta?y poniesione, jakie czynno?ci by?y wykonywane i jakie cz??ci zosta?y wymienione.
W przypadku w?asnej stacji serwisowej, do czynno?ci serwisowych (np. przegl?dów) mo?na zdefiniowa? normatywne czasy napraw. W przypadku ró?nicy mi?dzy czasem normatywnym a rzeczywistym, kierownik serwisu mo?e okre?li? tzw. ?czas uznany? ? ilo?? roboczogodzin b?d?c? podstaw? do rozliczenia pracownika. Uwzgl?dniaj?c stawki wewn?trzne robocizny oraz koszt zakupu cz??ci i materia?ów mo?na otrzyma? ca?kowity koszt serwisowania pojazdu.
Zak?adanie nowego zlecenia serwisowego
Podczas definiowania nowego zlecenia serwisowego musimy wprowadzi? nast?puj?ce dane:
? Dane dotycz?ce zlecenia (data wp?ywu, serwisant, lokalizacja). Wa?nymi polami s? tu status zlecenia okre?laj?cy stan jego realizacji (otwarte, realizowane, zamkni?te, zatwierdzone) oraz typ zlecenia (wewn?trzne, zewn?trzne, serwis obcy oraz inne). Typ zlecenia wewn?trzne dotyczy serwisu wykonywanego na rzecz naszej floty w naszym serwisie. Typ zewn?trzne wybierzemy, kiedy b?dziemy wprowadza? informacje na temat zlecenia realizowanego w naszej stacji serwisowej na rzecz obcych pojazdów. Zlecenie typu serwis obcy dotyczy naszych pojazdów, ale wykonywanych w obcych stacjach serwisowych. Dla zlece? typu inne rejestrujemy wszystkie czynno?ci, pracowników zatrudnionych w naszej stacji serwisowej niezwi?zanych bezpo?rednio z napraw? (np. czynno?ci porz?dkowe). W zale?no?ci od wybranego typu zlecenia jeste?my zmuszeni wybra? odpowiedni zestaw pól do wype?nienia.
? Dane pojazdu (Nr ci?gnika, Nr naczepy, Nr inny, Nr pojazdu obcego, Marka, Stan licznika, kierowca, kierowca obcy)
? Dane o planowanej dacie rozpocz?cia i zako?czenia zlecenia serwisowego
Podczas wybrania nr ci?gnika albo nr naczepy system automatycznie wyszukuje wszystkie niewykonane usterki z poprzednich zlece? oraz wszystkie zg?oszone dzia?ania dotycz?ce tego pojazdu.
U?ytkownik definiuj?cy zlecenie ma mo?liwo?? zaznaczenia, jakie zaleg?e usterki lub dzia?ania b?d? wykonane w tym zleceniu serwisowym.
Zlecenie i jego status
Status zlecenia mówi nam w jakiem stopniu realizacji jest zlecenie serwisowe. Ka?de nowo zatwierdzone zlecenie przyjmuje status ?Otwarte?. W statusie tym u?ytkownik ma mo?liwo??:
1.
Wprowadzenia do systemu podstawowych informacji na temat zlecenia serwisowego (np.: wybranie typu zlecenia, pojazdu) oraz ich modyfikacji
2. Zdefiniowania usterek dla zlecenia na podstawie informacji przekazanych przez kierowc?, zaleg?ych dzia?a? i usterek, ponadto zaklasyfikowania czynno?ci oraz materia?ów niezb?dnych do realizacji danej usterki
3. Mo?liwo?? wydrukowania zg?oszenia z miejscem na dopisanie dodatkowych usterek przy fizycznych ogl?dzinach pojazdu
4. Przydzielenia mechanika do odpowiedniej czynno?ci.
5. Podgl?du historycznych zlece? serwisowych dotycz?cych pojazdu.
Warunkiem niezb?dnym do zmiany statusu na Realizowane jest okre?lenie usterek, czynno?ci a dla nich okre?lenie mechanika, który b?dzie odpowiedzialny za realizacj?.
W fazie ?Realizowane? u?ytkownik ma dodatkowo mo?liwo??:
1. Uzupe?nienia i modyfikacji usterek, czynno?ci i materia?ów po fizycznych ogl?dzinach pojazdu
2. Wpisania zapotrzebowania na cz??ci i materia?y z magazynu
3. Pobrania materia?ów i cz??ci z magazynu (stworzenie arkusza magazynowego)
4. Weryfikacji wykonanych czynno?ci, pobranych materia?ów, uzupe?nienie zlecenia, rozliczenie czasu pracy pracowników wykonuj?cych zlecenie
Przed zmian? statusu system sprawdza, czy u?ytkownik wprowadzi? dla czynno?ci czas normatywny, dla materia?ów ilo?? rzeczywist? oraz czy zosta?y one przeniesione do arkusza magazynowego. Je?eli wszystkie warunki zosta?y spe?nione zlecenie przyjmuje status ?Zamkni?te?. W tej fazie u?ytkownik jest proszony o zaklasyfikowanie typu kosztu dla czynno?ci i materia?ów. Po zaklasyfikowaniu typów kosztu u?ytkownika zatwierdza zlecenie, czyli przenosi je do zlece? archiwalnych.
Przypomnienie zaleg?ych dzia?a? i usterek.
Jest to lista dzia?a? i niewykonanych usterek w poprzednich zleceniach serwisowych dotycz?cych pojazdu, na rzecz którego zak?adane jest zlecenie. U?ytkownik ma mo?liwo?? zaznaczenia, które dzia?ania lub usterki maja zosta? przeniesione do bie??cego zlecenia serwisowego. Dla ka?dego dzia?ania nale?y poda? usterk?, pod jak? zostanie przepisana do zlecenia. Istnieje równie? mo?liwo?? odznaczenia, które ma na celu nie przypominanie wybranego dzia?ania lub usterki.
Usterki katalogowe
Usterki katalogowe maja przypisane czynno?ci i materia?y. W momencie za?o?enie zlecenia u?ytkownik nie musi definiowa? osobno usterek, materia?ów i czynno?ci lecz ma mo?liwo?? wybrania odpowiednich usterek zdefiniowanych w katalogu, które automatycznie zostan? dodane do zlecenia.
Historia zlece?
S? to wszystkie zlecenia, które zosta?y wykonane (o statusie Zatwierdzone). Historia zlece? wywo?ana ze zlecenia serwisowego dotycz?cego w?asnego pojazdu, spowoduje wy?wietlenie historii ograniczonej tylko do tego jednego pojazdu.
Harmonogram
Podczas wprowadzanie zlecenia serwisowego u?ytkownik wprowadza planowany okres rozpocz?cia i zako?czenia zlecenia. System nie pozwoli stworzy? takiego zlecenia i wy?wietli odpowiedni komunikat, je?eli w tym przedziale zestaw ma inne plany. Harmonogram jest graficznym sposobem przedstawienia planów dotycz?cych zestawów. Plany przedstawione s? w ró?nej kolorystyce, wszystkie plany serwisowe maja kolor pomara?czowy, natomiast pozosta?e kolory oznaczaj? dostawy (zlecenia transportowe) o ró?nych statusach. W dolnej cz??ci harmonogramu znajduj? si? szczegó?owe informacje dotycz?ce zaznaczonego planu.
Karta zlecenia
Raport wy?wietlaj?cy wszystkie informacje na temat zlecenia serwisowego, wszystkie usterki i dzia?ania, jakie zosta?y wykonane, zu?yte materia?y ich ilo?? i cena oraz rozliczenie czasu pracy mechaników. Raport zawiera równie? wyodr?bnienie kosztów robocizny, materia?ów, kosztów poniesionych na mechaników.
Mycie
Jest mo?liwo?? zdefiniowania mycia w ramach zlecenia serwisowego. Czynno?? ta polega na wprowadzeniu szczegó?owych informacji na ten temat (np.: u?yte ?rodki dezynfekuj?ce, ?rodki myj?ce, sposób mycia itp.). Na podstawie tych informacji mo?na wydrukowa? certyfikat mycia (jest to wymagane przez procedury HACCP m.in. w przypadku przewozu ?ywno?ci).
|